Podobnie jak diagnoza przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, obejmuje ocenę funkcji poznawczych i umiejętności szkolnych, badanie inteligencji oraz wywiad z rodzicem dziecka. Ma na celu zbadanie występowania u dziecka trudności o charakterze specyficznym – dysleksji, dysgrafii lub dysortografii. U uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym (klasy 1-3) jej efektem jest ocena ryzyka wystąpienia u dziecka owych trudności w dalszym toku edukacji.
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na pierwsze spotkanie diagnostyczne opinii wychowawcy dziecka lub pedagoga szkolnego oraz kilku wybranych zeszytów szkolnych. Zalecane jest dostarczenie zeszytów/prac pisemnych, dokumentujących udział dziecka w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych, jeżeli było objęte tego rodzaju formami wsparcia. Jeśli dziecko realizowało wcześniej diagnozy psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne lub specjalistyczne diagnozy lekarskie, niezbędne jest także przyniesienie na pierwsze spotkanie w Poradni opinii z tych badań.