O nas

Kim jesteśmy?

Poradnia „Totoro” to miejsce skupiające terapeutów wychodzących naprzeciw różnorakim problemom dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. Prowadzimy działania z zakresu diagnozy i terapii, a także poradnictwa specjalistycznego, skierowanego do rodziców i nauczycieli.

Nasi psychologowie, psychoterapeuci, terapeuci pedagogiczni i pedagodzy specjalni, logopedzi i neurologopedzi, fizjoterapeuci, terapeuci ręki, terapeuci integracji sensorycznej oraz inni specjaliści zajmują się udzielaniem wsparcia dzieciom w wieku od pierwszych miesięcy życia do ukończenia 16 lat – w tym dzieciom niepełnosprawnym.

Specjalizujemy się we wczesnej interwencji terapeutycznej, czyli diagnozie i wspieraniu najmłodszych dzieci, doświadczających różnorakich trudności rozwojowych. Obszar naszej specjalizacji to główna, ale nie jedyna oś naszych działań. Wspomagamy rozwój dzieci i młodzieży na kolejnych etapach edukacyjnych, diagnozujemy i redukujemy przyczyny niepowodzeń w nauce, wspieramy rozwój emocjonalno-społeczny naszych podopiecznych i jeżeli zachodzi taka potrzeba, obejmujemy bezpośrednim wsparciem ich rodziny.

Poza pomocą terapeutyczną oferujemy szereg zajęć edukacyjnych i rozwojowych, przeznaczonych dla dzieci i ich rodziców, które stanowią doskonały sposób na wspólne, twórcze spędzenie wolnego czasu. Z naszego wsparcia korzystają ponadto nauczyciele oraz uczniowie wybranych krakowskich szkół i przedszkoli.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszej bogatej oferty zajęć indywidualnych oraz grupowych.

Nasz zespół

Członków zespołu Poradni „Totoro” wyróżnia doświadczenie w pracy specjalistycznej, stałe dążenie do poszerzania własnego warsztatu pracy oraz przede wszystkim – zaangażowanie w realizowane zadania i szczera pasja do pracy z dziećmi i młodzieżą. Dużą wagę przykładamy do tego, aby naszych współpracowników łączyły wspólne wartości i priorytety oraz gotowość do dzielenia się własną wiedzą i umiejętnościami. Jako zespół gwarantujemy kompleksową pomoc zarówno naszym podopiecznym, jak i ich rodzinom.

Nasze priorytety

W naszej pracy najważniejsze jest dla nas:

Dążenie do zachowania najwyższych standardów usług z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

Dobór racjonalnych, opartych na osiągnięciach współczesnej nauki metod i form pracy specjalistycznej oraz dzielenie się wiedzą na temat możliwości i ograniczeń dostępnych metod diagnostycznych i terapeutycznych;

Poczucie bezpieczeństwa naszych podopiecznych, w tym ochrona dóbr osobistych dziecka i jego rodziny w wymiarze obowiązku zachowania przez nas tajemnicy zawodowej oraz ochrony danych osobowych naszych klientów;

Prawo Rodzica do informacji oraz decydowania o przebiegu wszelkich działań z zakresu pomocy specjalistycznej, podejmowanych wobec dziecka;

Rozpowszechnianie wiedzy o dostępnych w polskim systemie oświaty, służby zdrowia oraz systemie pomocy społecznej możliwościach w zakresie pozyskiwania bezpłatnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

Wspólne tworzenie dobrego miejsca pracy, systematyczne rozwijanie przestrzeni do rozwoju osobistego i zawodowego wszystkich naszych pracowników.

Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Totoro”

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2016 poz. 862)

Dokument skonstruowano jako zbiór zasad  i procedur obowiązujących w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Totoro” w Krakowie, dotyczących sposobu postępowania w okolicznościach, w których zachodzi podejrzenie krzywdzenia małoletniego (dziecka, ucznia) lub w których stwierdzono działanie na szkodę małoletniego będącego pod opieką Poradni lub przebywającego na terenie Poradni pod opieką osób uprawnionych. Dokument określa między innymi organizację ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, sposób dokumentowania podejmowanych działań i interwencji związanych z podejrzeniem krzywdzenia lub stwierdzeniem stosowania wobec dziecka przemocy oraz zasady opracowywania planu wspierania dziecka, które mogło doznać bądź doznało skrzywdzenia.
Podmiotem odpowiedzialnym za opracowanie, wdrożenie, aktualizowanie i monitorowanie stosowania w praktyce postanowień Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w NSPPP „Totoro” jest organ prowadzący Poradnię – Oz Sp. z o.o.
Do bezwzględnego stosowania się do regulacji i postanowień określonych w Polityce ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w NSPPP „Totoro” zobowiązany jest cały personel pedagogiczny i niepedagogiczny placówki, jak również – we wskazanych w dokumencie zakresach – inne osoby przebywające na terenie Poradni w godzinach jej otwarcia (praktykanci/stażyści, klienci Poradni, współpracownicy, kontrahenci, przedstawiciele zewnętrznych firm usługowych, zaproszeni goście i in.).
Słownik pojęć:
Poradnia/placówka – Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Totoro” (ul. Lotnicza 7, 31-462 Kraków);
Dyrektor – dyrektor Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Totoro” lub osoba pełniąca jego obowiązki na podstawie pisemnego upoważnienia;
Organ prowadzący – Oz Sp. z o.o. – spółka pełniąca rolę organu prowadzącego Niepubliczną Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną „Totoro”;
Przedstawiciel organu prowadzącego – osoba będąca wspólnikiem w Oz Sp. z o.o. na podstawie aktualnych zapisów ujętych w Krajowym Rejestrze Sądowym;
Dziecko/małoletni – dziecko w wieku od 0 do 16 r.ż. korzystające na podstawie zgłoszenia rodzica/opiekuna prawnego z usług NSPPP „Totoro” i wpisane do Wykazu alfabetycznego dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni lub inne dziecko przebywające na terenie NSPPP „Totoro” pod opieką upoważnionej osoby dorosłej;
Rodzic/opiekun prawny – osoba uprawniona do sprawowania nad dzieckiem władzy rodzicielskiej;
Pracownik pedagogiczny/personel pedagogiczny – członek personelu NSPPP „Totoro” posiadający uprawnienia pedagogiczne do pracy nauczycielskiej oraz inne stosowne kwalifikacje, niezbędne do zajmowania w poradni psychologiczno-pedagogicznej stanowiska nauczyciela;
Pracownik administracyjny/pracownik niepedagogiczny/personel administracyjny – członek personelu NSPPP „Totoro” nieposiadający uprawnień pedagogicznych do pracy nauczycielskiej, zajmujący w placówce stanowisko administracyjne związane z wykonywaniem obowiązków pracownika sekretariatu lub recepcjonisty;
Praktykant/stażysta – osoba realizująca na terenie NSPPP „Totoro” pod kierunkiem wykwalifikowanego pracownika pedagogicznego praktyki studenckie lub staż absolwencki.

ROZDZIAŁ 1.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Poradni, w tym zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

1.1. – W NSPPP „Totoro” wprowadza się zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników.

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi w NSPPP „Totoro” prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy na stanowiskach pedagogicznych do pracy z dziećmi. Jeśli istnieje taka możliwość, sprawdzane są referencje kandydatów do pracy na stanowiskach pedagogicznych. Oceny przygotowania kandydatów dokonuje co najmniej dwóch przedstawicieli organu prowadzącego Poradnię i/lub dyrektor Poradni w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa na podstawie życiorysu kandydata, przedłożonej przez kandydata dokumentacji oraz rozmowy kwalifikacyjnej.
  2. Dyrektor Poradni, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją lub leczeniem dzieci lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Obowiązek dyrektora związany z uzyskaniem informacji o wpisie do ww. rejestrów dotyczy zarówno okoliczności, w których w Poradni zatrudniana jest osoba na stanowisko pedagogiczne, jak i niepedagogiczne.
  3. Dyrektor Poradni, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją lub leczeniem dzieci lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych prowadzonym przez Ministra Edukacji Narodowej. Obowiązek dyrektora związany z uzyskaniem informacji o wpisie do ww. rejestru dotyczy okoliczności, w których w Poradni zatrudniana jest osoba na stanowisko pedagogiczne.
  4. Informacje z rejestrów, o których mowa w ust. 1 Dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy.
  5. Dyrektor od każdego kandydata na stanowisko pedagogiczne lub niepedagogiczne w  NSPPP „Totoro” pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
  6. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
  7. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczpospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  8. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  9. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

1.2. – W NSPPP „Totoro” wprowadza się zasady regulujące relacje pomiędzy personelem (pedagogicznym i niepedagogicznym) oraz dziećmi przebywającymi na terenie Poradni – Kodeks bezpiecznych relacji personel-dziecko.

Kodeks bezpiecznych relacji personel – dziecko w NSPPP „Totoro”:

  1. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści we wszystkich swoich działaniach w ramach pracy w Poradni mają na uwadze dobro i bezpieczeństwo dzieci.
  2. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści szanują wszystkie dzieci bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne lub inne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności.
  3. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści reagują na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa względem dzieci ze strony innych osób (zarówno członków personelu Poradni, opiekunów prawnych, jak i innych osób przebywających w placówce).
  4. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści niezwłocznie reagują na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wobec dzieci.
  5. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści w żadnych okolicznościach nie angażują dzieci do celów osobistych lub finansowych.
  6. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści unikają nieodpowiednich kontaktów z dziećmi – dotyczy wszelkich sytuacji mogących w odczuciu dziecka, pracownika pedagogicznego/administracyjnego lub osób trzecich mieć znamiona przekraczania granic osobistych dziecka lub działania niezwiązanego z prowadzoną działalnością edukacyjną/terapeutyczną, a mającego znamiona działania wbrew woli dziecka lub pomimo braku możliwości wyrażenia przez nie zgody na dane działanie.
  7. Nauczyciele i pracownicy administracyjni uważnie dbają o to, aby rodzic/opiekun prawny dziecka przebywającego w Poradni miał świadomość, że na każdym etapie korzystania z usług Poradni ma pełne prawo do przebywania wraz z dzieckiem w gabinecie terapeutycznym, wejścia do gabinetu lub niewyrażenia zgody na określone działania prowadzone z dzieckiem lub wobec dziecka w ramach terapii, diagnozy lub konsultacji specjalistycznych – również wówczas, gdy obecność rodzica/opiekuna prawnego w gabinecie ze względów proceduralnych/ merytorycznych jest niewskazana.
  8. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie stosują wobec dzieci w żadnym wypadku przemocy fizycznej i psychicznej.
  9. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści niezwłocznie reagują w przypadku zaobserwowania na terenie Poradni przejawów stosowania wobec dziecka przemocy fizycznej i/lub psychicznej.
  10. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści szanują prywatność dzieci, nie otaczają dzieci osobistą opieką, której dzieci nie potrzebują.
  11. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie nawiązują intymnych/seksualnych relacji z małoletnimi.
  12. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie podają dzieciom alkoholu ani żadnych innych substancji zmieniających świadomość.
  13. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie komunikują się z dziećmi za pośrednictwem prywatnych kanałów komunikacji oraz nie nawiązują żadnego typu relacji z dziećmi za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  14. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie utrwalają wizerunku dzieci i/lub członków ich rodzin bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego danego dziecka.
  15. Nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz praktykanci/stażyści nie publikują zdjęć ani innych informacji o dzieciach i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub stronach internetowych bez zgody zainteresowanych dzieci i ich rodziców.

1.3. – Do bezwzględnego stosowania się do przedstawionych zasad regulujących relacje pomiędzy personelem oraz dziećmi w NSPPP „Totoro” zobowiązane są również wszystkie osoby dorosłe przebywające na terenie placówki w czasie, w którym przebywają w niej dzieci (w godzinach otwarcia Poradni) – w tym współpracownicy i kontrahenci Poradni i organu prowadzącego, zaproszeni goście, kandydaci do pracy, przedstawiciele zewnętrznych firm usługowych, instytucji i urzędów oraz inne osoby. W przypadku zaistnienia konieczności przebywania w Poradni osoby niebędącej członkiem personelu placówki ani opiekunem dziecka będącego pod opieką Poradni – bez bezpośredniego towarzystwa/nadzoru ze strony przeszkolonego członka personelu Poradni – dyrektor Poradni lub przedstawiciel organu prowadzącego pozyskuje od ww. osoby pisemne zobowiązanie do przestrzegania reguł określonych w niniejszych standardach.

ROZDZIAŁ 2.

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone.

2.1. – W NSPPP „Totoro” wprowadza się zasady regulujące relacje pomiędzy dziećmi przebywającymi na terenie Poradni – Kodeks bezpiecznych relacji dziecko-dziecko.

Kodeks bezpiecznych relacji dziecko–dziecko w NSPPP „Totoro”:

  1. Dzieci przebywające na terenie Poradni (w poczekalni, na zajęciach terapeutycznych i in.) szanują się nawzajem bez względu na wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne lub inne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności.
  2. Dzieci przebywające na terenie Poradni nie stosują agresji fizycznej i/lub psychicznej w stosunku do innych dzieci. Zabronione jest naruszanie nietykalności cielesnej innych osób, w tym dotykanie i/lub przytulanie bez zgody drugiego dziecka, szturchanie, popychanie lub bicie, jak również obrażanie, wyśmiewanie, lekceważenie, zawstydzanie lub zastraszanie innych dzieci przebywających w Poradni.
  3. Dzieci przebywające na terenie Poradni przy wsparciu osób dorosłych (opiekunów prawnych lub personelu pedagogicznego Poradni) rozwiązują wszystkie spory w drodze dialogu.
  4. Dzieci przebywające na terenie Poradni szanują prawo do prywatności innych dzieci – zabronione jest w szczególności naruszanie prawa każdego z dzieci do rozmowy o sprawach poufnych wyłącznie z osobami, z którymi dane dziecko chce poruszać ważny dla siebie temat, ujawnianie informacji pozyskanych w trakcie zajęć, dotyczących innych dzieci, przeglądanie lub używanie rzeczy innego dziecka bez jego zgody, utrwalanie wizerunku innego dziecka poprzez jego fotografowanie lub nagrywanie.
  5. Dzieci przebywające na terenie Poradni mają prawo do odmowy uczestniczenia w aktywnościach zespołowych, których się boją lub w których źle się czują.
  6. Dzieci przebywające na terenie Poradni mają prawo do pomocy ze strony personelu Poradni we wszelkich sytuacjach, w których czują, że ich bezpieczeństwo, dobre samopoczucie lub osobisty komfort jest naruszany przez inne dziecko przebywające w placówce.

ROZDZIAŁ 3.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

3.1. – Personel pedagogiczny i administracyjny NSPPP „Totoro” jest zobowiązany do zwracania uwagi na sygnały, objawy lub ślady świadczące o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, które korzysta z usług Poradni lub które tymczasowo przebywa w Poradni pod opieką osób do tego uprawnionych.

3.2. – Personel pedagogiczny i administracyjny NSPPP „Totoro” jest świadomy, że źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie innego członka personelu Poradni, rodziców, opiekunów prawnych, innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich (w tym m.in. innych osób przebywających w poczekalni Poradni). Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne), krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie) lub ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (m.in. niedożywienie, brak higieny, niezapewnianie niezbędnej opieki lub odzieży).

3.3. – Każda osoba będąca członkiem personelu NSPPP „Totoro” jest zobowiązana  do reagowania w przypadku podejrzenia, że dziecko korzystające z usług Poradni lub przebywające w Poradni jest krzywdzone.

3.4. – Procedura podejmowania interwencji w NSPPP „Totoro” w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

  1. Pracownik pedagogiczny lub administracyjny, który na podstawie własnych obserwacji, informacji przekazanych przez dziecko, rodzica lub osoby trzecie podejrzewa lub stwierdza krzywdzenie dziecka, informuje o tym fakcie dyrektora Poradni, a w przypadku jego nieobecności wskazanego przez dyrekcję dostępnego przedstawiciela organu prowadzącego – drogą telefoniczną lub w przypadku braku takiej możliwości e-mailową  – nie później niż w dniu zaistnienia zdarzenia, powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu dziecka.
  2. Równolegle względem przekazania informacji drogą telefoniczną lub e-mailową pracownik pedagogiczny lub administracyjny niezwłocznie sporządza notatkę służbową skierowaną do dyrektora Poradni, a w przypadku jego nieobecności – do wskazanego przez dyrekcję przedstawiciela organu prowadzącego. Notatka powinna w szczególności obejmować szczegółowy opis zdarzeń w kolejności chronologicznej, będących podstawą do powzięcia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego bądź szczegółowy opis okoliczności, w których pracownik uzyskał informację o doznanej przez dziecko krzywdzie, jak również opis wszelkich dodatkowych czynników mających istotne znaczenie w przedmiotowej sprawie, stanowiących uzasadnienie dla podejrzenia bądź stwierdzenia krzywdzenia małoletniego.
  3. Na podstawie przedstawionych informacji oraz przedłożonej notatki dyrektor (lub w przypadku jego nieobecności – określony przedstawiciel organu prowadzącego) podejmuje dalsze kroki w kierunku zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, zebrania niezbędnych informacji, wsparcia dziecka i rodziny i/lub powiadomienia odpowiednich instytucji. Dalsze działania mogą obejmować w szczególności:
    – zobowiązanie pracownika pedagogicznego Poradni, który powziął podejrzenie lub informację o krzywdzeniu dziecka do konfrontacji swoich obserwacji/pozyskanych informacji w drodze rozmowy z rodzicem/opiekunem prawnym;
    – podjęcie osobiście przez dyrektora lub w przypadku jego nieobecności – przedstawiciela organu prowadzącego dialogu z rodzicami/opiekunem prawnym dziecka celem poinformowania rodzica o podejrzeniu lub stwierdzeniu krzywdzenia, umożliwienia rodzicowi/opiekunowi złożenia wyjaśnień, poinformowania go o proponowanych formach wsparcia i/lub zamiarze powiadomienia określonych instytucji (sąd opiekuńczy, MOPS i/lub inne);
    – powiadomienie o podejrzeniu lub stwierdzeniu krzywdzenia dziecka odpowiednich instytucji (sąd opiekuńczy, MOPS i/lub inne);
    – zobowiązanie innego pracownika pedagogicznego Poradni (psycholog) do przeprowadzenia z rodzicem rozmowy mającej na celu zapewnienie dziecku i/lub rodzinie wsparcia psychologicznego i zaplanowanie dalszych działań ukierunkowanych na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i niezbędnej pomocy;
    – dostosowanie w porozumieniu z rodzicem/opiekunem prawnym organizacji oddziaływań wspierających realizowanych wobec dziecka w Poradni – celem zapewnienia dziecku i rodzinie wsparcia w związku z doświadczeniem krzywdy (np. zaproponowanie terapii psychologicznej lub konsultacji rodzicielskich);
    – przekazanie rodzicowi/opiekunowi kontaktów do instytucji zewnętrznych, mogących zapewnić dziecku i/lub rodzinie nieodpłatne wsparcie w problematycznych obszarach;
    – monitorowanie w porozumieniu z pracownikami pedagogicznymi bezpieczeństwa dziecka oraz sposobu realizowania przez rodzica/opiekuna określonych działań, mających na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia.
  4. Dyrektor lub inny wskazany przez niego pracownik pedagogiczny Poradni zobowiązany jest do przygotowania w formie pisemnej planu pomocy dziecku – z zastosowaniem zasad określonych w Rozdziale
  5. Dyrektor (lub w przypadku jego nieobecności – określony przedstawiciel organu prowadzącego) zobowiązany jest do dokumentowania działań własnych oraz działań innych pracowników Poradni podjętych w związku z podejrzeniem/stwierdzeniem krzywdzenia dziecka w formie notatek służbowych obejmujących opis sytuacji rodzinnej  i osobistej dziecka, okoliczności powzięcia podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia, opis podjętych interwencji i wszelkich okoliczności z nimi związanych.
  6. Dyrektor (lub określony przedstawiciel organu prowadzącego) odpowiedzialny jest za skompletowanie dokumentacji dotyczącej interwencji przeprowadzonej w związku z podejrzeniem lub stwierdzeniem krzywdzenia dziecka; dokumentacja powinna obejmować m.in.:
    – plan pomocy dziecku, o którym mowa w ust. 4;
    – notatki służbowe, o których mowa w ust. 5;
    – kopie pism i wniosków skierowanych do odpowiednich instytucji.
  7. Dyrektor (lub w przypadku jego nieobecności – określony przedstawiciel organu prowadzącego) zobowiązany jest do dokonania wpisu do prowadzonego w NSPPP „Totoro” rejestru ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletnich będących pod opieką poradni lub przebywających w Poradni.

3.5. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”.

  1. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przez pracownika Poradni na szkodę dziecka – dyrektor Poradni:
    – informuje sprawcę zdarzenia o posiadanej relacji ze zdarzenia oraz o obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury (obowiązek wynikający z art. 304 k.p.k.);
    – przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego opiekunami w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz ustalenia planu pomocy dziecku, tj. zapewnienia mu bezpieczeństwa, ustalenia roli opiekunów, wsparcia dziecka przez placówkę, ewentualnie skierowania go do innej specjalistycznej placówki pomocowej;
    – składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze;
    – sporządza samodzielnie bądź we współpracy z innym pracownikiem pedagogicznym opis sytuacji, plan działań interwencyjnych i plan pomocy dziecku;
    – wdraża i dokumentuje zaplanowane działania oraz monitoruje przebieg sytuacji;
    – jeśli dziecko pozostaje pod opieką NSPPP „Totoro” – sprawdza czy zaplanowane działania przynoszą rezultaty;
    – niezwłocznie podejmuje w stosunku do pracownika krzywdzącego dziecko działania wynikające z kodeksu pracy.
  2. Jeśli istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez członka rodziny lub inną osobę niebędącą członkiem personelu Poradni – dyrektor Poradni:
    – przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego opiekunem prawnym – innym niż domniemany sprawca przemocy – w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz ustalenia planu pomocy dziecku, tj. zapewnienia mu bezpieczeństwa, ustalenia roli opiekuna, wsparcia dziecka przez placówkę, ewentualnie skierowania go do innej specjalistycznej placówki pomocowej;
    – składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze;
    – sporządza samodzielnie bądź we współpracy z innym pracownikiem pedagogicznym opis sytuacji, plan działań interwencyjnych i plan pomocy dziecku;
    – wdraża i dokumentuje zaplanowane działania oraz monitoruje przebieg sytuacji;
    – jeśli dziecko pozostaje pod opieką NSPPP „Totoro” – sprawdza czy zaplanowane działania przynoszą rezultaty;
    – w przypadku, gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu, a przyczyną jest brak współpracy z rodzicami/opiekunami, nieprzestrzeganie ustaleń kontraktu lub stwierdzone niewłaściwe wykonywanie władzy rodzicielskiej, dyrektor składa wniosek do sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (na mocy art. 572 k.p.c.).
  3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania wobec dziecka, które pozostaje pod opieką Poradni, przemocy w rodzinie w placówka wszczyna procedurę „Niebieskiej karty”. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskiej karty”  jest w NSPPP „Totoro” dyrektor Poradni lub inna upoważniona przez niego pisemnie osoba (przedstawiciel organu prowadzącego lub pracownik pedagogiczny).
  4. W przypadku czasowej nieobecności dyrektora Poradni obowiązki dyrektora określone w punktach 1-3 wykonuje upoważniony przez niego przedstawiciel organu prowadzącego Poradnię.

3.6. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

  1. Osobą bezpośrednio odpowiedzialną za przyjęcie zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu i udzielenie mu wsparcia jest dyrektor NSPPP „Totoro”.
  2. W przypadku nieobecności lub czasowej niedostępności dyrektora NSPPP „Totoro” osobą odpowiedzialną za przyjęcie zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu i podjęcie najważniejszych działań ukierunkowanych na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia jest wskazany przez dyrektora Poradni przedstawiciel organu prowadzącego Poradnię.
  3. W przypadku zdarzeń nagłych, wymagających natychmiastowej interwencji (zawiadomienie policji lub wezwanie karetki pogotowia), a mających miejsce w czasie, w którym dyrektor Poradni ani żaden z przedstawicieli organu prowadzącego Poradnię nie są dostępni w placówce i nie ma możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z żadną z wymienionych osób, osobą odpowiedzialną za przyjęcie zgłoszenia i podjęcie niezbędnych działań ukierunkowanych na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa jest pracownik administracyjny Poradni. Pracownik administracyjny przyjmuje informacje o zaistniałym zdarzeniu od pracownika pedagogicznego lub innej osoby przebywającej na terenie Poradni i podejmuje decyzję dotyczącą konieczności natychmiastowej interwencji lub odroczenia podjęcia interwencji do czasu nawiązania kontaktu z dyrektorem lub dowolnym przedstawicielem organu prowadzącego. W związku z zaistniałym zdarzeniem pracownik administracyjny sporządza notatkę służbową, obejmującą opis okoliczności zdarzenia, podjętych decyzji wraz z ich uzasadnieniem oraz wdrożonych działań i kieruje ją do dyrektora Poradni lub wskazanego przez niego przedstawiciela organu prowadzącego.
  4. W przypadku nieobecności żadnego z pracowników administracyjnych, przedstawicieli organu prowadzącego oraz dyrektora Poradni w placówce przy jednoczesnym braku możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z dyrektorem lub przedstawicielem organu prowadzącego, obowiązki związane z podjęciem decyzji dotyczącej potrzeby natychmiastowej interwencji, opisane w punkcie 3, podejmuje pracownik pedagogiczny będący świadkiem nagłego zdarzenia. W związku z zaistniałym zdarzeniem pracownik pedagogiczny sporządza notatkę służbową, obejmującą opis okoliczności zdarzenia, podjętych decyzji wraz z ich uzasadnieniem oraz wdrożonych działań i kieruje ją do dyrektora Poradni lub wskazanego przez niego przedstawiciela organu prowadzącego.

ROZDZIAŁ 4.

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

4.1. – W przypadku ujawnieniu krzywdzenia dziecka Poradnia otacza je odpowiednią opieką na podstawie planu pomocy dziecku, przygotowanego przez dyrektora Poradni lub innego wskazanego przez niego pracownika pedagogicznego. Plan pomocy dziecku przygotowuje się niezwłocznie po powzięciu podejrzenia o krzywdzeniu, stwierdzeniu krzywdzenia bądź stwierdzeniu popełnienia przestępstwa wobec małoletniego będącego pod opieką Poradni.

4.2. – Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  • podjęcia przez Poradnię działań w celu zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa w placówce i poza nią, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia/ stwierdzenia krzywdzenia /popełnienia przestępstwa do odpowiednich instytucji;
  • wsparcia, jakie Poradnia zaoferuje dziecku i jego rodzinie;
  • skierowania dziecka i/lub rodzica/opiekuna prawnego do specjalistycznej placówki pomocowej, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

4.3. – Z uwagi na charakter działań realizowanych przez NSPPP „Totoro” plan pomocy dziecku powinien w miarę potrzeb obejmować zapewnienie dziecku i/lub jego rodzinie wsparcia psychologicznego w formie konsultacji specjalistycznej, mającej na celu m.in. psychoedukację rodzica/opiekuna dotyczącą zapewniania dziecku wsparcia emocjonalnego w związku z zaistniałą sytuacją.

ROZDZIAŁ 5.

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

5.1. – Organ prowadzący NSPPP „Totoro” publikuje Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem na stronie internetowej Poradni oraz – na etapie wprowadzania Polityki – informuje drogą e-mailową osoby systematycznie korzystające z usług Poradni o wdrożeniu standardów ochrony małoletnich w placówce.

5.2. – Organ prowadzących wywiesza w poczekalni Poradni standardy w wersji zrozumiałej dla małoletnich.

ROZDZIAŁ 6.

Zasady korzystania w NSPPP „Totoro” z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

6.1. Na terenie NSPPP „Totoro” dzieciom nie zapewnia się dostępu do internetu ani swobodnego dostępu do urządzeń umożliwiających korzystanie z internetu.

6.2. Dostęp do sieci Wi-Fi w Poradni zabezpieczony jest hasłem, które recepcja Poradni udostępnia wyłącznie personelowi placówki i rodzicom/opiekunom prawnym dzieci korzystających z usług Poradni – na wniosek rodzica/opiekuna.

6.3. W przypadku diagnoz specjalistycznych, w trakcie których wykorzystywane są urządzenia elektroniczne, korzystanie przez dziecko z komputera lub tabletu odbywa się pod stałym, bezpośrednim nadzorem specjalisty przeprowadzającego diagnozę i obejmuje wyłącznie działania związane z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania stosowanego w procesie diagnozy. Pracownik pedagogiczny lub administracyjny Poradni  w żadnych okolicznościach nie dopuszcza do sytuacji, w której dziecko przebywające na terenie placówki może swobodnie korzystać z urządzeń elektronicznych dostępnych w Poradni.

ROZDZIAŁ 7.

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Poradni do stosowania zapisów Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

7.1. – Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu NSPPP „Totoro” do stosowania zapisów niniejszej Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem jest dyrektor Poradni.

7.2. – Dyrektor opracowuje plan wdrożenia polityki ochrony małoletnich w celu zapoznania personelu z polityką ochrony małoletnich oraz sposób dokumentowania procesu wdrożenia.

7.3. – Personel placówki raz w roku odbywa obowiązkowe szkolenie w zakresie obowiązujących w placówce zasad ochrony małoletnich oraz procedur postępowania związanych z podejrzeniem krzywdzenia lub stwierdzeniem nadużyć wobec dziecka. Ze szkoleń dotyczących Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem sporządza się notatkę – z uwzględnieniem listy obecności oraz zakresem tematycznym szkolenia.

ROZDZIAŁ 8.

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

8.1. – Zespół pracowników pedagogicznych i administracyjnych Poradni pod kierownictwem dyrektora raz na dwa lata dokonuje analizy zapisów Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zapewnienia ich zgodności z obowiązującymi przepisami.

8.2. – W celu przeprowadzenia analizy, o której mowa w ust. 8.1. dyrektor NSPPP „Totoro” udostępnia personelowi ankietę umożliwiającą ocenę obowiązujących w Poradni procedur, ich użyteczności i efektywności.

8.3. – Na podstawie analizy, o której mowa w ust. 8.1. dyrektor NSPPP „Totoro” lub inny wyznaczony przez niego pracownik pedagogiczny przygotowuje raport podsumowujący, obejmujący wnioski dotyczące koniecznych zmian lub usprawnień. Na podstawie raportu zespół pracowników pedagogicznych i administracyjnych Poradni omawia i opracowuje zmiany w Polityce ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, które organ prowadzący – po ocenie ich zasadności – zatwierdza. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany  i ogłasza pracownikom Poradni oraz rodzicom/opiekunom dzieci nowe brzmienie dokumentu.

8.4. – W przypadku stwierdzenia konieczności zaktualizowania zapisów Polityki przed upływem okresu dwuletniego, dyrektor inicjuje proces przeglądu procedur i aktualizacji dokumentu we wcześniejszym terminie.

ROZDZIAŁ 9.

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

9.1. – Dyrektor NSPPP „Totoro” prowadzi Rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletnich będących pod opieką poradni lub przebywających w Poradni.

9.2. – W rejestrze uwzględnia się: datę zgłoszenia/zdarzenia, imię i nazwisko osoby zgłaszającej, opis zdarzenia, podpis osoby zgłaszającej, podpis osoby odpowiedzialnej za przyjęcie zgłoszenia oraz ewentualne uwagi.  Wzór rejestru stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Niniejsza Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązuje w NSPPP „Totoro” od dnia przeprowadzenia szkolenia wdrożeniowego dla pracowników poradni, tj. 25.07.2024 r.
  2. Wszelkie zmiany/aktualizacje w niniejszym dokumencie mogą być wprowadzane wyłącznie przez przedstawicieli organu prowadzącego na wniosek członka organu prowadzącego, dyrektora Poradni lub innego członka personelu Poradni – po uprzednim rozpatrzeniu zasadności wprowadzenia zmian przez organ prowadzący. Ww. zmiany każdorazowo wymagają formy pisemnej.

„Totoro” jako poradnia
psychologiczno-pedagogiczna

Poradnia „Totoro” to specjalistyczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna w rozumieniu Art. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59). Widnieje w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem 132195. Oznacza to między innymi, że Poradnia „Totoro” zatrudnia specjalistów posiadających kwalifikacje wymagane prawem od pracowników publicznych placówek oświatowych, a wydawane przez nas opinie specjalistyczne mają takie samo znaczenie, jak opinie wydawane przez poradnie publiczne.

Nadzór nad naszą placówką sprawuje Małopolski Kurator Oświaty. Dodatkowo, dbamy o stałe podnoszenie jakości naszej pracy poprzez prowadzenie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. W celu uzyskania dodatkowych informacji, zapraszamy do zapoznania się z odpowiedzią na pytanie: Kto może skorzystać z usług specjalistycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej?